Taal en Toekomst - het Bereslimcongres 20 november 2025
Op donderdag 20 november 2025 vindt het unieke en inspirerende Bereslimcongres Taal en toekomst plaats voor leerkrachten, professionals die werken met de programma’s van Spelend Leren Thuis (Stapprogramma’s en VVE Thuis), bibliotheekmedewerkers, pedagogisch medewerkers en andere geïnteresseerden.
In de Mariënhof te Amersfoort delen sterke sprekers (o.a. Kees Broekhof en Eva Bronsveld) in een open sfeer hun kennis over (taal)ontwikkeling, ouderbetrokkenheid, traumasensitiviteit en meertaligheid. Ook vieren we graag ons 25-jarig bestaan met je. Je gaat naar huis met frisse ideeën en nieuwe inzichten.
Deelnamekosten € 250. Het aantal aanmeldingen gaat hard, dus meld je gauw aan en wees verzekerd van een plek.
prijzen incl. 21% BTW
Maak je keuze voor de workshops en meld je aan
Programma
9:30-9:45 Welkom
9:45-10:10 Opening
10:15-12:00 Plenaire lezingen:

KEYNOTE plenair 10:15 – 11:00 uur
Kees Broekhof
“Er zijn kinderen die er door een taalachterstand niet in slagen om op eigen kracht hun potentieel te verwezenlijken. Die kinderen probeer ik te helpen door samen te werken aan verbetering van de taalomgeving en het taalonderwijs, van kinderopvang tot en met voortgezet onderwijs. Ik doe dit al meer dan 25 jaar met veel plezier – taal is een mateloos boeiend onderwerp!” aldus Kees.

KEYNOTE plenair 11:15-12:00 uur
Eva Bronsveld
Al 20 jaar werkt Eva met kinderen of met ouders en professionals die met kinderen te maken hebben. Eerst als juf, vervolgens als intern begeleider, daarna als directielid en ten slotte als onderwijsadviseur. Eva wist dus best al wat over kinderen toen zij moeder werd. Helaas bleek voor haar hetzelfde te gelden als voor de meeste onderwijsprofessionals: de eigen praktijk is een stuk weerbarstiger.
Op een laagdrempelige en praktische manier inspireert Eva Bronsveld professionals en ouders om bepaalde dingen net wat anders te doen waardoor het gezelliger, fijner en relaxter wordt thuis of op school.
Ze is bij het publiek vooral bekend door haar boek “Temperamentvolle kinderen”.
12:15-13:15 uur Lunch
Tijdens het middagprogramma maak je een keuze uit onderstaande deelsessies.
13:30-14:15 deelsessies ronde 1
- 1.01 Trauma in de klas. Herkennen en handelen – Dr. Marieke Boelhouwer (GGZ Instelling Molendrift)
De volgende onderwerpen komen aan bod:- Wat is psychotrauma?
- Hoe werkt het bij psychotrauma
- Hoe kan je handelen bij psychotrauma
- En de ReBTOSS (Risico en Beschermende factoren Trauma Observatie Schoolse Situaties).
- 1.02 Iedereen hoort erbij! Inclusie in boeken en materialen – Dr. Florianne Rademakers (RuG)
Inclusieve boeken en materialen spelen een grote rol in hoe kinderen zichzelf én anderen zien. Maar worden alle kinderen daarin eigenlijk wel voldoende herkend? In deze workshop ontdekken we hoe diversiteit wordt verbeeld en hoe je boeken en activiteiten kunt inzetten om gesprek en verbinding te stimuleren. Je krijgt inspiratie én praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan. - 1.03 In verbinding met ouders – Femke Nijboer (Ontwikkelaar en trainer Spelend Leren Thuis)
Wie met kinderen werkt, werkt automatisch ook met hun ouders of opvoeders. Enthousiaste ouders, ouders die moeilijk afscheid nemen, tijgerouders, stille ouders en kritische ouders, je komt ze allemaal tegen. Met de één heb je sneller een klik dan met de ander, maar ze zijn stuk voor stuk onmisbaar. In deze deelsessie ontdek je hoe je met verschillende typen ouders/opvoeders omgaat en hoe je de verbinding met hen versterkt. Je krijgt praktische handvatten en inzichten om effectiever samen te werken met ouders – ook met degenen met wie dat minder vanzelf gaat. - 1.04 Beginnende geletterdheid stimuleren: LeesWijs van Bereslim – Dr. Marianne van Dijken (LEI) en Simone Bouma (Uitgever Bereslim)
Bereslim ontwikkelt in samenwerking met de Universiteit Leiden een methode om beginnende geletterdheid bij kleuters effectief én efficiënt te stimuleren: LeesWijs. In LeesWijs staat het voorlezen van digitale prentenboeken centraal, waarbij op effectieve en speelse wijze aan woordenschat, printkennis en fonologisch bewustzijn wordt gewerkt. In deze sessie gaan we in op waarom Leeswijs effectief is, laten we zien hoe Leeswijs in elkaar zit en hoe je ermee aan de slag kunt.
14:30-15:15 deelsessies ronde 2
- 2.01 Woordenschatontwikkeling met Bereslim – Sarah Bonsing (Uitgever Bereslim)
Veel BereslimmeBoeken hebben vragen over woord- en verhaalbegrip. De bevraagde woorden komen vrijwel allemaal voor in de BAK-woordenlijst (Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters). De BAK-lijst bevat drieduizend woorden die kleuters zouden moeten kennen als ze naar groep 3 gaan. Ook de Ebbietitels van Marjet Huiberts bevatten woorden uit de BAK-lijst. Deze inspiratiesessie gaat over hoe je de woordenschatontwikkeling effectief ondersteunt met Bereslim. - 2.02 Basisvaardigheden (rekenen en taal) met Bereslim – Jørgen Hofmans (Schoolschrijver, auteur en educatief ontwikkelaar)
Prentenboeken zijn uitermate belangrijk voor de taal- en emotionele ontwikkeling van het jonge kind. Maar, je kunt veel meer met prentenboeken. Bereslim heeft een doorlopende rekenlijn ontwikkeld bij tien bekende prentenboeken; deze voldoet aan de SLO-doelen Rekenen. In deze inspiratiesessie neemt Jørgen Hofmans jullie mee in het methodeonafhankelijk werken aan de basisvaardigheden taal en rekenen in de kleuterklas. - 2.03 Van reflex tot leren: hoe beweging de basis legt voor taal en aandacht – Chantal van Oog voor brein & lijf
Wist je dat de weg naar leren al begint in de buik? Vanuit primaire reflexen en vroege mijlpalen zoals rollen, kruipen en buiklig bouwt het kinderbrein stap voor stap aan de basis voor aandacht, gedrag en taalontwikkeling. Wanneer deze bewegingspatronen niet volledig doorlopen worden, kan dat zichtbaar worden in het dagelijks functioneren van kinderen: in hun concentratie, motoriek of bij het leren lezen en schrijven. In deze inspiratiesessie neemt Chantal van Oog voor brein & lijf je mee in de fascinerende wereld van reflexen en beweging. Je ontdekt hoe je signalen kunt herkennen én hoe beweging een sleutel kan zijn tot meer rust, veerkracht en leerplezier. - 2.04 Ontwikkelingen Spelend Leren Thuis – Femke Nijboer (Ontwikkelaar en trainer Spelend Leren Thuis)
Femke neemt je mee in de ontwikkeling van Spelend Leren Thuis: Wat is er nieuw? Wat gaat er gebeuren?
15:15-16:00 uur Napraten tijdens de afsluitende borrel
Wijzigingen in het programma voorbehouden.
Maak je keuze voor de workshops en meld je aan
Voorwaarden
Deelnamekosten
Deelname aan dit congres bedraagt € 250,- incl. btw en is inclusief lunch, consumpties en congresmateriaal.
Meld je je voor 16 oktober aan, dan betaal je € 235,- incl. btw.
Annuleringsregeling
Voor annulering gelden de volgende termijnen:
- Bij annulering tussen 23 en 30 oktober ben je 25% van de inschrijfkosten verschuldigd
- Bij annulering tussen 30 oktober en 6 november ben je 50% van de inschrijfkosten verschuldigd
- Bij annulering tussen 6 november en 13 november ben je 75% van de inschrijfkosten verschuldigd
- Bij annulering na 13 november ben je 100 % van de inschrijfkosten verschuldigd
Bij verhindering heb je het recht zonder kosten een ander in je plaats te laten deelnemen, mits dit van tevoren schriftelijk per e-mail aan de organisatie is gemeld.
Contact
‘Taal en toekomst’ wordt georganiseerd door Bereslim. Meer informatie: info@bereslim.nl


Recent Comments